Relatia Booking.com - hotelieri, cu bune si rele
Din capul locului, trebuie spus ca Booking.com a avut si are un merit indiscutabil in cresterea si consolidarea industriei hoteliere din Romania.
Este cea mai de succes platforma de rezervari B2C din Romania, la mare distanta de Hotels.com, Agora, Kayak, Venere, Expedia. Exceptie face Airbnb, care pe segmentul de regim hotelier, a avut din 2015 o evolutie spectaculoasa.
In Europa, 50 % din totalul rezevarilor online sunt generate de Booking.com.
PLUSURI
~ mareste vizibilitatea proprietatii
Lansarea si consolidarea in piata hoteliera a unei proprietati, in special a celor neafiliate la un brand international, presupune un efort de marketing si comunicare foarte mare, cu bugete pe masura.
Listarea pe Booking.com permite accesul instant la o masa imensa de potentiali clienti, avand in vedere numarul de vizitatori ale acesteia. In categoria travel, are cel mai mare buget de publicitate prin Google AdWords din lume: Booking.com 40.4 milioane USD; Expedia, 28.9 mil USD; Kayak 28.7 mil USD; Marriott 20.9 mil USD (sursa: WorldStream)
~ genereaza vanzari
Booking.com vinde. Si inca foarte bine. Interfata prietenoasa, simplitatea navigarii, usurinta cu care se pot face rezervari in timp real combinat traficul imens pe care platforma il are, genereaza vanzari impresionante.
Sunt multe proprietati hoteliere din Romania care au pana la 80% rezervari generate de aceasta platforma.
~ ofera hotelierilor feedback relevant
Feedback-ul oferit de clienti, vorbim de criticele constructive nu cele exclusiv emotionale sau nefondate (exista si aceasta categorie) este foarte important pentru ca ii ofera posibilitatea hotelierului sa-si optimizeze afacerea, sa se adapteze noilor tendinte si sa identifice mai usor nevoile clientilor.
~ educa hotelierii si ii motiveaza sa fie mai buni
Un feedback negativ poate motiva hotelierul. Chiar si nota mai mare a unui concurent direct din acelasi segment de piata il poate determina sa corecteze anumite deficiente si sa inteleaga mai bine conditiile pietei.
Dupa criza din 2009-2011, marea majoritate a clientilor sunt mult mai pretentiosi si mai atenti in alegerea hotelurilor.
MINUSURI
~ uniformizarea brandurilor hoteliere
Cel mai important si poate cel mai putin sesizabil este uniformizarea hotelurilor. Brandul in sine nu mai conteaza. E unul dintr-o lista cu zeci sau sute dintr-un oras. Explicatia e simpla: procesul de rezervare este foarte usor pentru consumator, nu mai depune efortul sa caute, sa se documenteze, sa compare, sa ia contact personal cu hotelierul. Tot acest efort este preluat de Booking.com.
In mare masura se poate compara cu Facebook: vadem in feed-ul zilnic 20-30 de stiri iar la sfarsitul zilei, nu mai retinem care e sursa reala a stirii: Gandul, Evz, Adevarul sau Digi24. Retin doar "da, am aflat de evenimentul X, am vazut pe Facebook".
~ razboiul tarifelor
Din cauza transparentei totala a preturilor, hotelierul poate intr-o spirala de "canibalizare" a tarifelor. De prea multe ori antreprenorul decide sa micsoreze tariful, doar pentru motivul "sa fiu sub concurenta directa". Pe termen lung, fara o strategie coerenta, acest lucru este toxic.
Exemplul concludend este piata hoteliera din Bucuresti, care in anii de criza 2009-2012 tariful mediu a scazut la jumatate, situatie in care unii hotelieri au operat in pierdere sacrificand profitul pentu generare de cash-flow. Nici pana acum in 2018 tariful mediu nu a revenit la cotele anterioare crizei.
~ diminuarea numarului de rezervari directe
Sa presupunem ca dorim, sa petrecem un weekend in Moeciu si ne-a fost recomandata de un prieten o pensiune anume. Primul pas este evident cautarea pe Google iar primul rezultat este anuntul sponsorizat al Booking.com. Verificam si site-ul pensiunii insa nu are modul de rezervari si disponibiliate in timp real si in final facem rezervarea prin Booking.com
Astfel, Booking.com primeste o rezervare care in mod firesc nu trebuia facuta printr-un intermediar.
Totusi, responsabilitatea apartine hotelierului pentru ca nu are un site mobile friendly, nu ofera modul de rezervari si disponibilitate in timp real, nu este adaptat noilor tehnologii. Si astfel pierde un client direct plus ca va fi nevoit sa plateasca comision Booking.com.
Credem ca prezenta pe booking.com a devenit necesara, insa trebuie dublata de o strategie coerenta si o politica tarifara clara pe termen mediu si lung.
Nota unei proprietati pe booking.com a devenit o serioasa carte de vizita ce are un rol determinant in alegerea unui hotel in detrimentul altuia.