OTELO.ro - descoperă prima aplicaţie hotelieră de management şi comunicare

Cum stai cu RevPAR-ul ?

La o discuţie cu cineva din departamentul rezervări al unui hotel afiliat internaţional, dintr-una în alta mă întreabă:
- Cum e gradul de ocupare?
- 87.4 % am avut luna trecută. Duduie! răspund trufaş.
Chiar aşa era. În acel an, 2008, hotelăria în Bucureşti era trai pe vătrai. Neştiind însă ce va urma în 2009.
- Dar cu revPAR-ul cum stai?
Hopa, ce o mai fi si ăsta... Că să nu mă fac de râs, răspund diplomat:
- Bine. Adică, eu sunt mulţumit.

Cum termin discuţia, pun mâna pe telefon şi o iau la rost pe colega ce se ocupa de rezervări:
- Ia zi dragă, cât a fost RevPAR-ul nostru?
- Rev ce ?!
- Aa.. deci nici măcar nu ştii ce e!
- Păi .. ştiţi..
- Documentează-te!

Şi ne-am documentat. Şi eu şi colega. Şi am început să-l cunoaştem mai bine pe acest misterios domn RevPAR.

O căutare pe Mr. Ştiu Tot şi găsiţi mai multe despre RevPAR, eu încerc aici să explic într-un mod cât mai simplu de ce este atât de important pentru un hotel.

RevPAR-ul este Venitul pe o Camera Disponibilă (Revenue per Available Room). El reprezintă de fapt gradul de ocupare în bani. Formulele după care este calculat sunt:
- Total Venituri într-o Perioada / Număr de Camere / Număr Nopţi
- Tarif Mediu Zilnic X Grad de Ocupare.

Gradul de ocupare nu este suficient în analiza financiară a unui hotel. La sfârşitul lunii, salariile, utilităţile şi restul cheltuielilor operaţionale nu se plătesc în grade.

Deci, să presupunem că avem o pensiune cu 10 camere cu un tarif unic de recepţie (rack rate) de 100 lei. Ipotetic, să luăm trei scenarii:

1. Într-o luna, am avut grad de ocupare 100% dar am oferit un discount de 50% tuturor clienţilor (tariful mediu zilnic este 50 lei). În cazul acesta RevPAR-ul este 50 de lei. Deşi gradul a fost maximul posibil, la sfârşitul lunii am înregistrat pierdere.

2. am avut grad de ocupare 100% dar toţi clienţii au plătit tariful standard. În cazul acesta RevPAR-ul este 100 de lei şi profitul este maxim.

3. am avut gradul de 75% şi discount-ul oferit tuturor a fost 10% (tariful mediu zilnic 90 Lei). În acest caz RevPAR este 81 lei.

RevPAR-ul se poate calcula pe zi, luna sau în orice perioada pe că dorim să o analizăm.

Rolul său esenţial este acela de a găsi raportul optim între stabilirea tarifelor practicate şi gradul de ocupare. Un tarif mai mare poate scădea gradul de ocupare iar unul mai mic îl va ridica. Fiecare îşi stabileşte propria stategie: unii doresc cota de piaţă şi pratică tarife mai mici dar sacrifică profitul (RevPAR mic) iar alţii dimpotrivă îşi doresc profit operaţional cât mai mare.

După criza profundă din 2009-1011, în Bucureşti RevPAR-ul se află pe un trend accendent dar mult sub nivelul din 2008 (conform raport STR Global):
- 2013: 173 lei
- 2014: 199 lei
- 2015: 222 lei

Calcularea manuală a RevPAR-ului este ineficientă pentru că este mare consumatoare de timp. Vestea bună este că, puţină autopromovare :), există OTELO app, care îl calculează instant şi în timp real.

Urarea echipei OTELO pentru toţi hotelierii români este “Să auzim în 2017 de un RevPAR bun!”


Despre autor

Radu Florea este content editor OTELO, cu o experienta de peste 13 ani in marketing hotelier.

citeste si...

Unsprezece

Se apropie unsprezece. Decembrie 2016. Alegeri.

- Dintre toţi miniştrii turismului, poţi să-mi numeşti măcar trei ? întreb un prieten mai alaltăieri seară.
- Păi, Udrea. Şi... Agaton, cel cu parcul lui Dracula. Şi ...nu mai ştiu.
- Dar ce au făcut pentru turism ştii ?
- Păi Udrea... a făcut frunza şi nişte pârtii de schi. Agaton, nici măcar nu a mai început parcul...
- Mişto, nu?! şi schimb subiectul.

continua sa citesti, 11 min
Radu Florea, content editor OTELO
Înapoi la articole