OTELO.ro - descoperă prima aplicaţie hotelieră de management şi comunicare

Coca-Cola si Otilia

Banc din timpul Războiului Rece:
- Dl Preşedinte, ruşii au început să vopsească luna în roşu! spune iritat şeful CIA.
- Ok.
După o luna, deja exasperat:
- Dl Preşedinte, au vopsit deja jumătate !!
- În regulă, răspunde calm preşedintele.
După altă lună, spumegând:
- Au terminat! E toată roşie !!! Ce facem ??!!
- Ok. Trimiteţi o naveta NASA şi scrieţi mare cu alb: Coca-Cola.

Un dialog ce mi-a rămas întipărit în minte este cel dintre un mafiot american de origine italiană (Joe Pesci) şi un spion CIA (Matt Damon) din filmul “The Good Shepherd”, regizat de Robert De Niro:
- Auzi, lasă-mă să te întreb ceva:
Noi italienii, avem familiile noastre şi biserica,
Irlandezii au patria lor,
Evreii au tradiţiile lor,
Până şi negrii au muzica lor,
Dar, voi americanii? Voi ce aveţi?
- Noi, avem Statele Unite ale Americii. Voi ceilalţi, sunteţi doar în vizită! a venit sec răspunsul.

Încă din liceu, unul dintre visurile mele a fost să vizitez celebrul New-York. După ceva timp, cu pachetul de Nicorette în buzunar să îmi ajungă pentru zborul de 12 ore, am ajuns în Manhattan.

Este un oraş in care nu poţi vedea soarele. Trotuare înguste şi zgârie nori interminabili. Celebra piaţă Times Square este cam cât piaţa Romană din Bucureşti. În filme, pare uriaşă dar sigur că au ştiut din ce unghi şi cu ce lentile superangulare să o filmeze. Ce este adevărat, întradevăr este oraşul care nu doarme niciodată. În orice minut din zi şi noapte este forfotă, new-yorkezii mişună non-stop.

Din punct de vedere turistic, am avut senzaţia de marketing în exces, “smoke and mirrors” şi un branding de oraş excepţional făcut. Din alt unghi văzut, New-York-ul emană o forţă uriaşă, iar titlul de capitală financiară a lumii nu cred că îl poate lua alt oraş. La plecare, am cumpărat o şapcă cu binecunoscutul slogan “I Love NY”.

Americanii sunt străbunicii, bunicii şi părinţii markentingului. Ei l-au inventat, l-au optimizat şi rafinat. Şi continuă să o facă. Philip Kotler cu ale sale cărţi "Principiile Marketingului" şi "Managementul marketingului" este un guru al domeniului. Alături de Jack Welch de la General Electric, Peter Drucker şi, bineînţeles, Steve Jobs.

Mai nou, Google şi Facebook duc marketingul la un alt nivel. Strâng atât de multe date despre noi, despre comporamentul nostru de consum iar algoritmii de inteligenţă artificială au devenit atât de sofisticaţi încât ştiu înaintea noastră când, ce şi de unde vrem să cumpărăm ceva. Frumuseţea e că nici nu dăm seama de ce consumăm anumite lucruri, iar când realizăm, deseori e prea târziu: suntem deja supraindatoraţi.

Revenind pe meleagurile noastre, una dintre cele mai plăcute amintiri este vacanţa de Paşte 2012 petrecută la Pensiunea Otilia din comuna Răşinari, în mărginimea Sibiului. Otilia este chiar fata proprietarilor. Studentă în Bucureşti la vremea aceea, ajuta şi ea la bunul mers al treburilor când venea în vacanţă.

Am rămas impresionat de doamna proprietar, care tocmai trecuse printr-o operaţie chirurgicală serioasă cu câteva săptămâni înainte şi totuşi ajuta la servitul mesei, mereu atentă să nu lipsească ceva. Asta pe lângă curăţenia ireproşabilă, mâncărurile diverse şi gustoase, masa aranjată cu mult bun gust, curtea atent îngrijită şi vinul casei, bun şi rece. Fără marketing, fără Facebook, cu un site modest dar cu multă căldură şi atenţie şi răbdare şi dedicare să-i mulţumească pe oaspeţi.

- Şi, merge treaba? l-am abordat pe proprietar, spunându-i că şi eu activez în domeniu.
- Hmm, nu prea... Paşte, Crăciun şi câteva wekend-uri avem plin. În rest…
Nici nu prea au ce face turiştii în zonă. Nu suntem sprijiniţi de autorităţi. Mergeţi la Păltiniş să vedeţi ce dezastru este. Abia acum se construieşte în apropiere o pârtie de ski.

La plecare, mi-au pus în portbagaj câteva merinde şi o sticlă cu vin, “să avem pe drum”, de parcă ne ştiam de o viaţă şi Bucureştiul era la câteva zile distanţă.

Coca-Cola este 99% marketing şi 1% zahăr.
Vorba lui Steve Jobs către John Sculley (fostul preşedinte Pepsi-Cola) atunci când l-a chemat să devină CEO la Apple “tu chiar vrei sa vinzi apă îndulcită pentru tot restul vieţii tale?!”

Pensiunea Otilia este 1% marketing şi 99% suflet.
Dacă Matt Damon m-ar fi întrebat pe mine “Şi voi românii, în turism, ce aveţi?” aş fi răspuns imediat “Încă avem suflet. Şi autenticitate.”

Şi, în locul şepcii mele cu “I Love NY” aş purta cu drag una cu “I Love Otilia”.


Despre autor

Radu Florea este content editor OTELO, cu o experienta de peste 13 ani in marketing hotelier.

citeste si...

Kovesi si Ghita si Podgoria

Da, recunosc, titlul are darul de a vă induce în eroare. Dacă despre primele două personaje din titlu s-au scris zilele acestea o sumedenie de articole, Facebook-ul s-a inflamat, burtierele televiziunilor de ştiri s-au aglomerat de Breaking News iar analiştii tv au despicat firul în 4 la puterea n, despre podgorie nici măcar un cuvinţel nu s-a rostit.

continua sa citesti, 8 min
Radu Florea, content editor OTELO
Înapoi la articole