Regula celor 3P - Pareri, Poze, Pret
Provenita initial din domeniul markentingului, aceasta regula a celor 3P: Pret, Produs, Promovare (Price, Product, Promotion) a fost adaptata si altor domenii.
Spre exemplu, bancherii spun ca un start-up se finanteaza cu banii celor 3P: Parinti, Prieteni sau alti Prosti, avand in vedere ca nici o banca nu finanteaza o afacere noua.
Agentiile de publicitate inteleg prin cei 3P: Pret, Persoane, Portofoliu. In opinia mea, in domeniul hotelier regula celor 3P ar fi:
- Pareri
- Poze
- Pret
Alegerea unui hotel, pensiuni sau apartament in regim hotelier se face prin evaluarea de catre clienti a acestor 3P.
primul P ~ Pareri
Il consider primul deoarece cred ca acesta va fi punctul de diferentiere dintre hoteluri: parerea clientilor. Retelele de socializare, tehnologia din ce in ce mai sofisticata, migrarea traficului catre smartphone permite propagarea rapida a feedback-ului despre un hotel.
Deja, nota pe Booking.com a devenit un etalon in industria hoteliera. TripAdviser este o platforma de reviews ce trebuie obligatoriu avuta in vedere. Airbnb pune mare accent pe feedback-ul utilizatorilor. Site-ul amfostacolo.ro, diverse bloguri specializate pe travel si Facebook/Instagram sunt surse importante de feedback hotelier.
Intr-un articol anterior mentionam ca, din pacate, pe termen lung brandurile hoteliere nu vor mai conta, se uniformizeaza, devin un element intr-o platforma globala precum Booking.com, Airbnb, Facebook etc. Astfel, feedback-ul va fi esential in diferentiere.
al doilea P ~ Poze
Pozele hotelului sau pensiunii vand. Sa fiu mai clar, in hotelarie pozele reprezinta minim 50% din partea de maketing si comunicare.
La inceputul Airbnb, fondatorii s-au concentrat pe optimizarea site-ului, cum sa atraga vizitatori, cum sa inoveze pe partea de navigare si totusi nu vindeau. Explicatia a fost aceea ca pozele proprietatilor listate nu erau atractive, multe facute cu telefonul mobil. Solutia gasita a fost simpla: au mers la New York cu un fotograf profesionist si au facut ei pozele in locul proprietarilor. Efectul a fost unul spectaculos: crestere cu 30% a rezervarilor.
Din pacate, in Romania prea multe pensiuni sau hoteluri au poze neprofesioniste, ce nu pun in valoare adevaratul potential al locatiei turistice.
Este nefiresc sa investesti citeva zeci sau sute de mii de euro intr-o afacere hoteliera si sa nu apelezi la un fotograf profesionist, dar atentie specializat pe fotografie de interior, sa puna in valoare propietatea.
al treilea P ~ Pret
Clientii se schimba, tehnologia se schimba, pietele se schimba. Uitati de vremurile in care hotelurile practicau un pret uniform tot timpul anului sau eventual doua categorii: hi-low season sau weekday-weekend.
In urmatorii ani, tariful va fi flexibil de o zi la alta in functie de contextul pietei, respectand binenteles o anumita politica tarifara. Deja Marriott si alte lanturi hoteliere internationale aplica de ceva ani conceptul de 'Best rate available'. Booking.com incurajeaza hotelierii sa ofere reduceri atractive in zilele in care cererea este scazuta.
Politica tarifara se va apropia de modelul liniilor aeriene, unde pretul variaza functie de momentul cand se face rezervarea, concurenta sau anumiti indicatori ai cererii.